Koivusokeri eli xylitoli

Koivusokeri on luonnon makeutusaine ja sitä pidetään täysin turvallisena makeuttajana. Sitä löytyy luonnosta pieniä määriä muun muassa marjoista ja hedelmistä. Koivusokeri (ksylitoli) on myös maailman ainoa makeutusaine, jolla voidaan sanoa olevan suoranaisia terveysvaikutuksia. Koivusokeria on erittäin helppo käyttää korvaamaan perinteistä sokeria, koska sillä on sama rakenne, muoto sekä annostelu kuin tavallisessa sokerilla. Koivusokerin maku vastaa tavallisista sokeria, jonka lisäksi siihen kuuluu miellyttävän raikas jälkimaku. Koivusokeri sopii erinomaisesti myös leivontaan.

Koivusokeri nostaa todella maltillisesti verensokeria, jolloin yleensä sokerin käytöstä johtuvaa väsymys ei pääse vaikuttamaan lähes ollenkaan. Koivusokerin glykeeminen indeksi on 7 kun taas valkoisen sokerin 68. Matalan glykeemisen indeksin takia koivusokeri sopii myös useimmille diabeetikoille (kts. erytritoli, jonka glykeeminen indeksi on pyöreä nolla). Koivusokeri ei sisällä ollenkaan imeytyviä hiilihydraatteja, ei yhtään imeytyviä kaloreita (jostain meille käsittämättömästä syystä viranomaiset kuitenkin haluavat, että merkitsemme sen sisältävän 1000 kcal per 100g), joten se on mainio makeuttaja myös keto- tai vähähiilihydraattisia ruokavalioita noudattaville.

Koivusokerin hammasterveyttä edistäviä vaikutukset ovat lähes kaikille meille suomalaisille tuttuja. Muihin sokerialkoholeihin verrattuna sen kemiallinen rakanne muodostuu kuuden hiiliatomin sijaan viidestä hiiliatomista. Kariesta aiheuttavat bakteerit eivät tästä syystä pysty käyttämään ravintonaan ksylitolia.

Useimpien ihmisten vatsa sietää koivusokeria mainiosti. Mikäli ksylitoli-valmisteet eivät aiheuta sinulle laksatiivisia ongelmia, niin tässä on sinulle mitä mainio investointi terveyteesi sokerin korvikkeeksi. Hampaat kiittää. Verensokeri kiittää.

(Lähde luontaistukku)